I. A tantárgy tartalma:
A tantárgy kiemelt célja a képzésen résztvevők pályaidentitásának megerősítése. Emellett fontos cél a hallgatók felkészítése az egyetemi élet kihívásaira az önálló tanulási készségek, problémamegoldó gondolkodásmód, valamint tanulási motivációjuk fejlesztésén keresztül. A kurzus során a hallgatók megismerik saját tanulásmódszertani attitűdjüket, hatékony tanulási és időmenedzsment módszereket sajátítanak el, annak érdekében, hogy felismerjék a számukra legmegfelelőbb módszert a sikeres tanulmányok elvégzéséhez. További cél, hogy kiépítsük a hallgatók saját motivációs hátterét, személyes érdekeltségét a programozói pálya irányába.
II. A tantárgy tematikája:
- Pályaszocializáció, pályaidentitás
- Tanulási önismeret
- A tanuláshoz köthető készségek fejlesztése
- Tanulási stílusok feltérképezése
- Tanulási szokások fejlesztése
- A tanulás eredményességét befolyásoló külső tényezők
- A tanulást meghatározó belső tényezők
- Időbeosztás
- A tanulás célorientált és hatékony szervezése
- Egyéni tanulási stratégiák
- Tanulási motiváció
- Vizsgadrukk és stresszkezelés
III. Fejlesztendő kompetenciaterületek:
- figyelemfejlesztés;
- emlékezetfejlesztés;
- gondolkodásfejlesztés;
- személyiségfejlesztés;
- tanulói csoportok, közösségek alakulásának fejlesztése;
- tanulási folyamat szervezése;
- problémamegoldó gondolkodásmód
IV. Módszer:
A tantárgy tömbösítve, tréning formájában valósul meg a hatékony készségfejlesztés érdekében, így nagyobb figyelem összpontosul az egyes hallgató fejlődésére. A résztvevők pedig csoportos és egyéni munkában sajátíthatják el a tanulásmódszertani készségeket.
V. A kurzus felépítése:
30 órás TRÉNING, ahol pályaszocializáció, valamint tanulásmódszertani és személyes, életvezetési készségek csoportos fejlesztése történik.
VI. A kurzus teljesítése: A kurzus értékelése három fokozatú. A kurzus értékelése ez alapján az alábbiak szerint alakulhat:
- “kiválóan megfelelt” értékelést kap az a hallgató, aki:
- a tréningen legalább 75%-án részt vett,
és
- a két online kérdőívet határidőn belül kitöltötte
- a tréningen legalább 75%-án részt vett,
- “megfelelt” értékelést kap az a hallgató, aki a “kiválóan megfelelt” értékeléshez viszonyítva:
- a tréningen legalább 50%, de kevesebb, mint 75%-án részt vett, és részt vett a januári pótláson (A póttréning időpontjáról az érintetteket december közepén Neptun-üzenetben értesítjük.),
vagy - az online kérdőívek egyikét vagy mindkettőt határidőn túl, de a határidőn túli kitöltésre való ismételt felhívásban foglalt határidőig kitöltötte
- a tréningen legalább 50%, de kevesebb, mint 75%-án részt vett, és részt vett a januári pótláson (A póttréning időpontjáról az érintetteket december közepén Neptun-üzenetben értesítjük.),
- “nem felelt meg” értékelést kap az a hallgató, aki:
- a tréning időtartamának több, mint 50%-áról hiányzott,
vagy - a tréningen 50%-nál kevesebbet, de 25%-nál többet hiányzott, de nem vett részt a póttréningen,
vagy
- az online kérdőívek egyikét nem töltötte ki
- a tréning időtartamának több, mint 50%-áról hiányzott,
A kurzusértékelésről további részletekért lásd a HKR 66§ bekezdését.
Az alapképzésen hasonló tematikával megtartott tréningről írták:
„Tetszett, hogy kialakult egy csapat a többiekkel, akik között nem érzem magam idegennek.”
„Megtanultam, hogy tanuljak, hogyan motiváljam magam a tanuláshoz, hogyan kezeljem a kudarcokat, együttműködést más emberekkel, minden része tetszett.”
„Tanultam önmagamról, a csoporttársaimról, az egyetemi életről, tetszettek a játékok, feladatok, kihívások, sokat változtam a tréning során.”
„Elgondolkodtató témák voltak, a jövőben tudok rájuk építeni, megtanultam nagyjából beosztani az időmet, a trénerünk hozzáállása, viszonyulása, együttműködése is jól esett.”
„A stresszkezelésről szóló blokk nagyon hasznos volt számomra, jónak tartom, hogy játékos, de mégis elgondolkodtató feladatokkal egymást segítő gólyacsoportokat alakítanak ki.”
„Könnyebb a tréningen ismerkedni a csoporttagokkal, nehezebb lenne, ha nem lett volna a tréning, és nem ismernénk egymást, nem tudnánk kitől segítséget kérni.”
„Csapatmunkával kapcsolatban sok dolgot tanultam. Kifejezetten tetszett, hogy kortárs segítők is voltak órákon.”
Ha kérdésed lenne, írj a dtk@dtk.elte.hu címre!