I. A tantárgy tartalma:
A tantárgy célja a hallgatók felkészítése az egyetemi élet kihívásaira az önálló tanulási készségek, problémamegoldó gondolkodásmód, valamint tanulási motivációjuk fejlesztésén keresztül. A kurzus során a hallgatók megismerik saját tanulásmódszertani attitűdjüket, hatékony tanulási módszereket sajátítanak el, annak érdekében, hogy felismerjék a számukra legmegfelelőbb módszert a sikeres tanulmányok elvégzéséhez. További cél, hogy kiépítsük a hallgatók saját motivációs hátterét, személyes érdekeltségét a programozói pálya irányába.
II. A tantárgy tematikája:
1. Tanulási önismeret
2. A tanuláshoz köthető készségek fejlesztése
3. Tanulási stílusok feltérképezése
4. Tanulási szokások fejlesztése
5. A tanulás eredményességét befolyásoló külső tényezők
6. A tanulást meghatározó belső tényezők
7. Időbeosztás
8. A tanulás célorientált és hatékony szervezése
9. Egyéni tanulási stratégiák
10. Tanulási motiváció
11. Vizsgadrukk és stresszkezelés
III. Fejlesztendő kompetenciaterületek:
● figyelemfejlesztés;
● emlékezetfejlesztés;
● gondolkodásfejlesztés;
● személyiségfejlesztés;
● tanulói csoportok, közösségek alakulásának fejlesztése;
● tanulási folyamat szervezése;
● problémamegoldó gondolkodásmód
IV. Módszer:
A tantárgy tömbösítve, tréning formájában valósul meg a hatékony készségfejlesztés érdekében, így nagyobb figyelem összpontosul az egyes hallgató fejlődésére. A résztvevők pedig csoportos és egyéni munkában sajátíthatják el a tanulásmódszertani készségeket.
V. A kurzus felépítése:
A kurzus 2 részre bontható:
- 30 órás TRÉNING, ahol a tanulásmódszertani és személyes, életvezetési készségek csoportos fejlesztése történik.
- HETI RENDSZERESSÉGŰ CSOPORTÓRA a szorgalmi időszakban, ahol egy egyetemi oktató és egy felsőbbéves hallgató segít intergrálódni a középiskolát felváltó egyetemi környezetbe.
- “kiválóan megfelelt” értékelést kap az a hallgató, aki:
- a tréningen legalább 75%-án részt vett,
és - a csoportórák legalább 75 %-án részt vett,
és - a két online kérdőívet határidőn belül kitöltötte
- a tréningen legalább 75%-án részt vett,
- “megfelelt” értékelést kap az a hallgató, aki a “kiválóan megfelelt” értékeléshez viszonyítva:
- a tréningen legalább 50%, de kevesebb, mint 75%-án részt vett, és részt vett a januári pótláson (A póttréning időpontjáról az érintetteket december közepén Neptun-üzenetben értesítjük.),
vagy - az online kérdőívek egyikét vagy mindkettőt határidőn túl, de a határidőn túli kitöltésre való ismételt felhívásban foglalt határidőig kitöltötte
- a tréningen legalább 50%, de kevesebb, mint 75%-án részt vett, és részt vett a januári pótláson (A póttréning időpontjáról az érintetteket december közepén Neptun-üzenetben értesítjük.),
- “nem felelt meg” értékelést kap az a hallgató, aki:
- a tréning időtartamának több, mint 50%-áról hiányzott,
vagy - a tréningen 50%-nál kevesebbet, de 25%-nál többet hiányzott, de nem vett részt a póttréningen,
vagy - a csoportórák több, mint 50%-ról hiányzott,
vagy - az online kérdőívek egyikét nem töltötte ki
- a tréning időtartamának több, mint 50%-áról hiányzott,
A kurzusértékelésről további részletekért lásd a HKR 66§ bekezdését.
A tréningről írták:
„Tetszett, hogy kialakult egy csapat a többiekkel, akik között nem érzem magam idegennek.”
„Megtanultam, hogy tanuljak, hogyan motiváljam magam a tanuláshoz, hogyan kezeljem a kudarcokat, együttműködést más emberekkel, minden része tetszett.”
„Tanultam önmagamról, a csoporttársaimról, az egyetemi életről, tetszettek a játékok, feladatok, kihívások, sokat változtam a tréning során.”
„Elgondolkodtató témák voltak, a jövőben tudok rájuk építeni, megtanultam nagyjából beosztani az időmet, a trénerünk hozzáállása, viszonyulása, együttműködése is jól esett.”
„A stresszkezelésről szóló blokk nagyon hasznos volt számomra, jónak tartom, hogy játékos, de mégis elgondolkodtató feladatokkal egymást segítő gólyacsoportokat alakítanak ki.”
„Könnyebb a tréningen ismerkedni a csoporttagokkal, nehezebb lenne, ha nem lett volna a tréning, és nem ismernénk egymást, nem tudnánk kitől segítséget kérni.”
„Csapatmunkával kapcsolatban sok dolgot tanultam. Kifejezetten tetszett, hogy kortárs segítők is voltak órákon.”
Ha kérdésed lenne, írj a dtk@dtk.elte.hu címre!