Az egyetemi évek egy gondterhelt életszakasz lehet, ezért fontosnak tartok pár dolgot megfogalmazni, taglalni. Ennek célja, hogy megfogalmazzuk elvárásainkat, terveket tudjunk készíteni, melyek elősegítik, hogy sikeresek legyünk.

#merj segítséget kérni

Egyetemre érkezve remek segítségeket tudunk kapni. Ez önmagában egy fontos pont, tudjunk segítséget kérni. Számomra ez különösen nehézséget okoz általában természetemből adódóan, visszahúzodó típusként. A legnagyobb gátat viszont ez tudja okozni, ha nem kérünk segítséget, hogy ne akadjunk el dolgokban. Az összedolgozás egyébként sem csak szükség esetén célszerű, hanem az akadályokat megelőzve érdemes ezt megtenni. Egy jó barátommal, és egyben kitűnő osztálytársammal érkeztem az egyetemre. Még ő is többször kérte segítségemet, hogy megbizonyosodjon dolgokról, pedig bizonyára meg tudta volna oldani, de azzal, hogy segítséget kért, nekem is segített, mert a legjobb tudásom szerint próbáltam válaszolni neki, főleg azért, mert tudtam, hogy az ő tudásához nehéz hozzáadni, de egyébként is így érdemes felkészülni.

#a közösség szerepe

Az egyetemi csoportom is fontos volt a kezdésben, és egymás segítése a csoporton belül is hasznos tevékenység, hiszen így magunk is felkészülünk a tanulásra.

Nemcsak a tanulás az egyetlen fontos szempont, amit megjegyeznék a segítség kérés kapcsán. Kérni mindig kell tudni, mert ha bármiben elakadunk, csak így tudunk továbbjutni, és egyrészt ahhoz, hogy kérni tudjunk, úgy mint tanulás során kérdések feltevéséhez, egy kéréshez is meg kell értenünk különböző dolgokat, fel kell készülnünk különböző helyzetekre.

#a kommunikáció jelentősége

Egyetem alatt ugyanis el kell végezni szakmai gyakorlatot és szakdolgozatot kell készíteni. Ezek mind olyan dolgok, amikhez tudni kell kommunikálni, kérni és kérdezni. Ilyenkor többnyire nálunk tapasztaltabb, okosabb emberekre fog kelleni hagyatkoznunk, akiktől többnyire csak kérni, kérdezni fogunk tudni, eleinte legalábbis. Amint elegendő rálátásunk van ezekre a mérföldkövekre, érdemes lehet már a megvalósításukon is elgondolkozni, hogy ne okozzon nehézséget és ne ütközzünk akadályba, amikor teljesíteni kell őket.

#az egyetem nem sprint, hanem maraton

Ez több mindent jelent, egyrészt azt, hogy érdemes lehet hamarabb felkészülni az előbb említett, és egyéb mérföldkövek teljesítésére, másrészt azt, hogy konzisztenseknek kell legyünk, megfelelő felkészültséggel bírjunk. Ez jelenti azt is, hogy ne halogassunk, hanem osszuk be az időnket. Egy nagyobb beadandót naponta 1-1 óra rászánásával érdemes elkészíteni, nem pedig egy fél-egy napos “sprinttel”.

Továbbá jelenti azt, hogy megfelelő közérzetet alakítsunk ki magunknak, hogy tudjuk tartani az egyetemhez szükséges színvonalat. Egyik legnagyobb hibám a szendvicsen élés volt. Ez talán az egyik legfontosabb, amit máshogy csináltam volna, és jó lett volna, ha gondolok rá. Az egészséges étrend betartása az egyetemen tartózkodás alatt nagyban segítheti, hogy tudjunk tanulni az órákon, és ne csak az otthoni környezetben. Ennek nyilvánvalóan az időbeosztásban nagy szerepe van.

#nemcsak tudás, szemlélet!

Számomra az egyetem szépsége az, amely szemléletet kialakított bennem, és ez meg is felelt az elvárásaimnak. Mindig is az volt az elképzelésem az egyetemről, hogy habár nem mindent fogok tudni tökéletesen megtanulni, de a gondolkodásomat talán sikerül fejleszteni. A programozásos szemlélet rendkívül elnyerte tetszésemet, amely felkészít problémák megoldására absztrakció segítségével.

A kedvencem mindig is a matek volt, és a definíció, tétel, bizonyítás, mint precíz forma elnyerte a tetszésemet, ahogyan ennek segítségével kialakíthatók fogalomrendszerek.


Az írást az IK programtervező informatikus BSc képzés végzős hallgatója írta.

Egyetemi tanácsok egy felsőbbéves tollából