Kisokos, hogy könnyebben éld túl a vizsgaidőszakot

  1. rész

Megtanultál tanulni?

 

Ennek a Kisokos cikksorozatnak a célja, hogy Téged, kedves egyetemista barátom, átsegítsünk a vizsgaidőszak nehézségein. Hogyan fér bele az idődbe a szórakozás? Hogyan légy kipihent? Miként mérsékelhető a stressz? S ha már egyszer tanulnod kell, hogy tedd azt minél eredményesebben, és kevésbé fárasztóan? Ezekre a kérdésekre kaphatsz választ a következőkben…

 

Egész iskolapadban töltött életünkben mindig arról szólt a fáma, hogy mit kell megtanulni: Ánégyzetplusszbénégyzet, Ipariforradalomösszefüggései, Máregyhetecsakamamáragondolok, és társai. De tegyük fel a kérdést: mennyit foglalkoztunk azzal, hogy hogyan tanuljunk?

Márpedig ez egy életbevágóan fontos kérdés (na jó nem, de azért elég fontos.) Hiszen nem mindegy, mennyi időt vesz igénybe a tanulás, hogy mennyire fáradsz el benne, milyen sokáig fogsz a tanultakra emlékezni, vagy akár… készülj fel…

akár még jól is érezheted magad közben.

Ugye, milyen összeegyeztethetetlennek tűnik a tanulás és a szórakozás? Pedig nem kellene, hogy ez így legyen. Persze, a felnőtt világban, itt az egyetemen sokkal bonyolultabb, összetettebb dolgokat kell megérteni, megjegyezni. Szeretheted bármennyire a szakodat, hajthat bármekkora motiváció, előbb vagy utóbb találkozni fogsz olyan témával, ami hót unalmas, vagy érdektelen a számodra. De itt jön a képbe a Tanulási Stílus.

Hogy mi az? A Tanulási Stílus alatt azt a módot értjük, amivel könnyebben, gyorsabban, jobban tudunk képességeket elsajátítani, információt feldolgozni, megtanulni, megjegyezni valamit. Ez mindenkinél más formát ölthet. Készen állsz rá, hogy kiderítsd mi lehet a Te legeredményesebb Tanulási Stílusod?

Szitó Imre Tanulási Stílus kérdőíve alapján, melyet Bernáth László, N. Kollár Katalin és Németh Lilla (2015) dolgozott át (kérdőív linkje lent), kilenc féle stílust különböztetünk meg:

 

  1. Auditív Aktív:

Jellemződ: Az egyik leggyakrabban előforduló stílus. Nagyon fontos számodra a beszéd, legalábbis a tanulásod szempontjából. Könnyebben tanulsz, ha hangosan felmondod magadnak a tanagyagot. Csendben ülni, magadban olvasni a leckét nem a te utad.

Hogyan tanulj: A definíciókat hangosan ismételd el egymás után 7-szer (Általában ennyi kell, hogy valami a hosszú távú memóriánkba vésődjön. Ez a szám változhat annak függvényében, mennyire ismerős, vagy érdekes számodra a téma). Ezt teheted egyedül, vagy a tanulótársaddal. De vigyázz, nehogy magolásba menjen át a dolog! Légy ott fejben. Tételeknél, más, variálhatóbb tananyagnál ne félj átfogalmazni a jegyzetben vagy tankönyvben álló mondatokat. Bátran játszd azt, hogy Te vagy a tanár, aki magyaráz (lehet ez a tanulótársad, vagy az ablakban egy páfrány). Ez segít odafigyelned az anyagra (hiszen amiről beszélni akarsz, arra oda kell figyelned), és összerendezi a gondolataidat. Rájössz arra, mit nem értesz, és mi megy már olyan pengén, hogy nem kell vele foglalkoznod.

 

  1. Auditív Befogadó:

Jellemződ: Könnyebben jegyzel meg valamit, amit hallasz egy tanártól, osztálytárstól, vagy más hanganyagot hallgatva. Szinte fel tudod idézni, hogyan hangzott el a tanár szájából ez vagy az a mondat. A viccesen, dallamosan, különösen hangzó szavak jobban felkeltik a figyelmedet. Úgy is megjegyzel sok mindent az órai anyagból, ha nem jegyzetelsz, hanem teljes figyelmeddel hallgatod a tanárt.

Hogyan tanulj: Fontos számodra, hogy valami külső forrás (CD, MP3, tanár, osztálytárs hangja)  szolgáltassa az információt. Felveheted magad, amint felolvasod a jegyzetedet, egy diasort, olvasol egy nehezen megérthető anyagrészt, s ezt visszahallgathatod nem csak, mikor tanulsz. Hallgathatod magad utazás, takarítás, bevásárlás, fürdés, készülődés, edzés közben. De ne csak háttérzaj legyen, hanem figyelj is oda. Mikor ismét leülsz tanulni, sokkal ismerősebb lesz az anyag.

 

  1. Vizuális Ábra:

Jellemződ: A formák, színek, és a gyakorlati tanulás a barátod. Jobban emlékszem valamire, ha arról színes ábra, rajz, vagy diagram készült. Nem dereng a tankönyvi bekezdést, de a mellette szereplő képet fel tudod idézni. Könnyebben bevésődik a memóriádba, ha látod, hogyan oldja meg valaki a táblánál a matekfeladatot, csinál egy kísérletet, vagy vezet le egy példát.

Hogyan tanulj: Érdemes bejárnod azokra az órákra, ahol a tanár szemléltet egy bizonyítást,tételt, kísérletet, stb. Keress rá neten olyan videókra, amik számodra nehezen emészthető tananyagot magyaráznak. Te is gyakorold a tételeket, bizonyításokat, azon belül is azt, hogyan kötődnek egymáshoz a lépések. Barátkozz meg a Mind Map technikával, ez segíthet rendezni, átlátni a leckét, vele kapcsolatos tudnivalókat. Használj színes filceket, különböző betűtípusokat, alakzatokat, bármit, amit elbír a papír.

 

  1. Vizuális Szöveg:

Jellemződ: Képes vagy szinte bevésni a látott szöveget az emlékezetedbe. Fel tudod idézni a jegyzeted kinézetét, a betűk alakját, színét, vagy hogy egy felsorolásban hány pont van. Az is rémlik, nagyjából hol helyezkedik el az információt tartalmazó bekezdés a tankönyv papírján. Jegyzetelsz, és valószínűleg ügyesen is tudod átforgatni a tananyagot “jegyzet nyelvre”. Jobb napjaidon elég lehet elolvasnod a tankönyvet, átfutnod a jegyzetet, átböngészni a diasort.

Hogyan tanulj: Ennél a stílusnál fontos, hogy képes légy jó jegyzetet írni, kiemelni az anyag lényegét. Használhatsz füzetet, vagy szoftvert, a lényeg csak annyi: látnod kell. Készíts jegyzetet (legyen színes, jól tagolt, ami miatt könnyebben tudod majd felidézni). Mielőtt tanulsz, először nézd át, mi hol helyezkedik el a papíron, hol van felsorolás, vagy ábra. Tanulás közben, ha nehézséged  van egy fura névvel, kifejezéssel, évszámmal, képlettel, koncentrálj erősen arra, hogyan néz ki. Próbáld a betűelemeket bevésni az emlékezetedbe, majd tedd félre a jegyzeted, és gondolatban igyekezz felidézni, hogyan nézett ki, mi hol volt. Arra azonban figyelj, hogy csak olyasmire fogsz tudni emlékezni, amit nem csak néztél, hanem láttál is, tehát figyelemmel szemlélted.

 

  1. Mozgás:

Jellemződ: Valószínűleg izgő-mozgó vagy, nehezen tudsz az órákon egy helyben ülni. Jobban tudsz figyelni, gondolkodni, tanulni, ha közben járkálsz, vagy ha mozgást tudsz kapcsolni ahhoz, amit szeretnél megjegyezni.

Hogyan tanulj: Nyilván rájöttél, hogy a tanulásod kulcsa abban rejlik, hogy a tananyagot össze tudd kapcsolni valamilyen mozgással. Ez lehet szobában való járkálás, erős gesztikuláció, vagy mutogatás (igen, mind az oviban 🙂 ). Játszd azt, hogy a megtanulandó képlet, tétel, definíció, felsorolás részleteit elhelyezed a kezeddel a levegőben. Figyelj a mozgásodra, hogy mit hova teszel. Ismételd meg többször, hogy a mozgás bevésődjön, és ez később segít majd előhívni a hozzá kapcsolt leckét. Érdemes lehet az írást is segítségül hívni: a jegyzetedet kézzel írd, készítsd magad a tételkidolgozásaidat.

 

  1. Csend:

Jellemződ: Valószínűleg nehezen tudsz összpontosítani, ha nagy a hangzavar körülötted. Ha órán ülsz, és behallatszik az utca zaja, nem egykönnyen sikerül kizárni. Az is irritálhat, ha szeretnél figyelni a tanárra, de melletted valaki éppen sutyorog, matat, fújja az orrát. A koncentrációdat nagymértékben segíti, ha nyugodt, csendes környezetben tanulhatsz, ahol nem zavar senki.

Hogyan tanulj: Mivel elég nehéz mindenféle zavaró neszt kizárni az ember életéből, valószínűleg megtanultad, hogyan ne figyelj rájuk. Szép teljesítmény, de ez akkor is erőfeszítésnek számít. Számodra fontos, hogy sikerüljön egy olyan csendes zugot találni, ahol nem vonja el semmi a figyelmed. Ez lehet egy tanulószoba, egy könyvtár, vagy a saját albérleti, otthoni, kollégiumi szobát. Mielőtt nekiállsz tanulni, némítsd le  telefonod, esetleg dugd be a füledbe a fülhallgatódat (zene ne szóljon benne). Valószínűleg nem a Te asztalod a társakkal való tanulás.

 

  1. Társas:

Jellemződ: Szívesen dolgozol másokkal együtt, akár egy beadandó, projekt feladat, tételkidolgozás a téma. Valószínűleg nem is zavar egy aktívan dolgozó csoport közepes lármája sem. Fogékonyabb vagy a mások által meg/átfogalmazott információkra, könnyebben jegyzed meg a tanulni valót, ha csoporttársad beszél róla.  

Hogyan tanulj: Neked találták ki a tanulókört. Bontsátok fel a tételek kidolgozását egymás közt, kérdezzétek ki egymástól a definíciókat, magyarázzátok egymásnak a tananyagot. Helyszínnek választhatjátok a kampuszon elhelyezett asztalokat, vagy valamelyikőtök szobáját. Próbáljatok kis csoportban dolgozni (max. 6 fő), hiszen minél többen vagytok, annál nagyobb a hangzavar, és nehezebb a kommunikáció.

 

8.Értelmes:

Jellemződ: Könnyebben tanulsz meg valamit, ami jól van strukturálva: egy anyagot, ami fejezetekre, alfejezetekre osztható. Az az új információ is könnyebben megmarad, amit már tudsz valami meglévő ismerethez kötni, illetve amikor látod, hogy ez az új anyagrész hogyan kapcsolódik a tágabb egészhez.

Hogyan tanulj: Hasznos számodra a jó jegyzet. Írhatod kézzel, vagy szoftverrel, esetleg beleszőheted a Mind Map technikát. Mielőtt nekilátnál a tanulásnak, tekintsd át az egész anyagot: miről fog szólni a tétel/definíció/diasor? Miről szól? Hogyan épül ez ahhoz, amit már eddig tudok? Ha úgy érzed, nehezen boldogulsz egy anyagrésszel, próbáld meg először nagyon alapvető vázlatpontokra lecsupaszítani, azt megtanulni, majd ezeket a vázlatpontokat tölteni fel több információval. Próbáld meg nem csak megtanulni az anyagot, hanem értelmezni is. A magolás nem Neked való.

 

  1. Intuitív:

Jellemződ: Valószínűleg gyakran fordul elő Veled az Euréka! pillanat. Hogy egyszerűen csak megérted a dolgokat, valahogy hirtelen összeáll a fejedben a kép. Erős megérzésed van, vajon mi lehet a megoldás, merre kellene indulnod, hogy megold a feladatot. Ennek a gondolkodásnak a lefordítása az analitikus, lépésről lépésre módszer nyelvére nehézkesnek tűnhet Számodra. Elképzelhető, hogy gyakorta találsz olyan összefüggéseket két, látszólag nem összetartozó dolog között, amire senki nem gondolt.

Hogyan tanulj: Az Intuitív stílus főként gondolkodási módot jelöl, de a tanulási stílusra is kihat. A kreativitást, friss látásmódot, váratlan összefüggéseket igénylő témáknál csilloghatsz igazán. Használd a kreativitásod a problémamegoldásokban, beadandóknál. Tételeknél, definícióknál válassz a többi stílus technikái közül, hátha kevésbé tűnik száraznak.

 

Most, hogy átverekedtük magunkat a Tanulási Stílusok rengetegén, érdemes néhány dolgot fejben tartani. A teszt alapján valószínűleg több stílust is használsz, érdemes hát minél többet bevetned a tanulásod során, mert ezek egymás hatását erősítik. Minél többet használod a Számodra megfelelő módszereket, annál inkább fogod érezni az eredményt: tanulni is meg kell tanulni. A gyakorlat teszi a mestert.

Az, hogy most már tudod, miként érdemes hozzáülnöd/állnod/járkálnod a tanuláshoz nagyban járulhat hozzá a fáradság, a stressz csökkentéséhez, és segít időt nyerni a feltöltődéshez. Az eredményes tanulás alapja azonban a pihentető alvás. Erről fog szólni a következő cikkem.

 

Írta:

Ölvedi Csenge

ELTE Tanácsadás és Iskolapszichológia szakos végzős hallgató,

ELTE IK Diáktanácsadó gyakornok

 

Ha kérdésed lenne, ezen az e-mail címen elérhetsz:

olvedi.csenge.psychology[kukac]gmail.com

 

Források:

Pszichológiai témájú cikkek – Vizsgaidőszaki kisokos